Utstyrt med to lifter, flere hekksakser, uendelige mengder med strips og mange hundre meter med lyslenker, var mennene fra Lions Club Verdal i full sving i Vukus største bjørketre denne uka.

– Trærne er større her oppe i Vuku, vet du. I dette treet kommer det til å gå med minst 500 meter med lyslenker. Kanskje så mye som 700 meter, sier Jan Juberg.

Han er koordinator på vegne av lionsklubben, og har mye å stri med for tiden. Det er ikke rart når opp mot seks kilometer med mørketidsbelysning skal henges opp.

300 dugnadstimer

De siste par ukene har halvparten av de rundt 40 medlemmene i Lions Club Verdal brukt til sammen rundt 300 dugnadstimer på å gjøre sentrumsgatene i Verdal og Vuku klar for møtet med mørketida.

– Vi har hengt opp lys i hele Jernbanegata, samt på Suljordet og rundt omkring på Øra. Til sammen mellom 25 og 30 trær i forskjellig størrelse. Noen store flotte og noen mindre, sier Jan Juberg.

foto
Fra venstre: Kjell M. Myrvang og Trond Kvernmo i full sving med å henge opp belysning i den største bjørka i Vuku sentrum. FOTO: JØRGEN HAUG

Til slutt var det altså klart for at et av de største bjørketrærne i Vuku sentrum skulle få sitt lys. Velforeninga i Vuku har også et sterkt ønske om å lyse opp enda ei bjørk, like ved barnehagen og skolen. Det sa lionsklubben ja til, og dersom det ikke blir nok lys, har velforeninga i Vuku besluttet at de skal betale selv for det som skulle gjenstå.

Dette finansierer Vuku velforening gjennom å selge trinn fra trimtrappa til private og næringsliv. Det vil bli solgt på førjulsmarkedet i Vukuhallen.

– Hvis du ser på det treet der med alle greiene, skjønner du kjapt at det må mange meter med lenker til. Det skal lys både inn og ut av greinene, så det er klart det blir noen meter, sier Juberg og peker opp på en av de mange bjørkene i Vuku sentrum.

Samfunnsnyttig innsats

Han kan heldigvis glede seg over at han er leder for et arbeidslag med stor ståpåvilje.

– Dette er kjempeartig å holde på med. Her er arbeidskarene mine, sier Juberg mens han går bort til Tor Hansen og Lodve Tiller.

Dugnadsgjengen får dårlig betalt for sitt arbeid, men lokalavisa prøver å ymte frempå at dette må gi god lønn i himmelen.

– Ja, men det er da så sjelden den kommer, ler Lodve Tiller. Han snur seg mot lionskollega Tor Hansen.

foto
Fra venstre: Tor Hansen og Lodve Tiller synes det er givende arbeid å gjøre Verdal og Vuku sentrum klar for møtet med mørketida. FOTO: JØRGEN HAUG

– Dette er artig. Vi har så lite å holde på med ellers. Mange av oss er pensjonister, sier duoen.

Oppheng av mørketidsbelysninga er ett av flere samfunnsnyttige prosjekt som lionsklubben holder gående. Året rundt bidrar klubben med kjøring og henting av dagbrukere ved Verdal bo- og behandlingssenter. Lionsklubben lager og selger poser med strøsand for å skaffe inntekter. Disse pengene går tilbake til lokalbefolkningen i Verdal, blant annet til støtte av ungdomsarrangementer Statement, som arrangeres årlig den 16. mai.

– En samfunnsnyttig innsats, det er det det går på, smiler Hansen og Tiller.

Thon bladde opp

Dette er det andre strake året at lionsklubben er i sving i førjulstidene. Det er ganske nøyaktig et år siden ideen om å kjøpe inn belysning til å lyse opp sentrumsgatene i Verdal og Vuku kom.

På et møte i næringsforumet var det noen som påpekte at det ville bli vanskelig med den vanlige julebelysninga som hang mellom Mega og Domussenteret, all den tid sistnevnte bygning var jevnet med jorda.

Fjorten dager senere var lionsklubben i gang med opphenginga av flunkende nye lyslenker. Da hadde ordfører Pål Sverre Fikse tatt saken i egne hender og kontaktet Amfisenterets øverste leder, Olav Thon.

Eiendomskongen tente raskt på ideen, og gikk med på å sponse 350.000 kroner til formålet. I tillegg bladde Sparebank1 SMN opp 100.000 kroner. Dermed kunne kommunen gå til innkjøp av fem-seks kilometer med lyslenker.

15 minus og østavind

Da trådte lionsklubben til med arbeidskraft. Etter at sentrumsgatene hadde blitt gjort klar til møtet med mørketida, gikk ferden videre til Vuku.

I fjor var det et mindre tre som fikk belysning. Jan Juberg forteller at arbeidsforholdene var annerledes i fjor.

– Det var 15 minus og østavind. Vi bruker strips til å feste lenkene, og da kan du ikke bruke mye hansker. Det var så kaldt. Men det gikk greit, sier Juberg.

I år var det nærmere 25 grader varmere. Og mer enn dobbelt så mye arbeid.